Tel. Sint-Maartensdijk: 0166-603766
Tel. Dinteloord: 0167-523222
Van Haaften Uitvaartverzorging Tel. Sint-Maartensdijk: 0166-603766 | Tel. Dinteloord: 0167-523222
Sint-Maartensdijk 0166-603766
Dinteloord 0167-523222

"Mijn vrienden moeten aan het woord komen..."

Uitvaarten steeds persoonlijker: ‘Geen koffie maar wijn en een rouwclown’

20 april 2017

Uitvaarten worden steeds vaker persoonlijker. NU.nl deed een rondvraag onder verschillende Nederlandse uitvaartondernemers. Martijn van de Koolwijk van DELA ziet het aantal mensen dat voor een standaard uitvaart kiest teruglopen. Steeds meer mensen laten tijdens een voorgesprek hun uitvaartwensen vastleggen. Had de uitvaartonderneming in 2015 nog 1.020 gesprekken, was dit in 2016 al gestegen naar 2.024. Ook Monique Orriëns van Yarden ziet deze verschuiving: “Uitvaarten worden steeds ‘losser’ en persoonlijker, passend bij de laatste wensen van de overledene.”

“Het plakje cake en een kopje koffie worden vaak vervangen door wijn, bier en bittergarnituur, prosecco of zelfs champagne. Ook wij zien dat steeds meer mensen nadenken over hun uitvaartwensen, deze bespreken met hun naasten en zelf vastleggen”, aldus Orriëns.

Volgens Van de Koolwijk willen steeds meer mensen met hun uitvaart echt een herinnering achterlaten aan nabestaanden. Zo worden er vaker herinneringsavonden en lichtjesbijeenkomsten georganiseerd. Bij lichtjesavonden is iedereen welkom en worden er op een bepaalde locatie kaarsjes gebrand. Ook in de periode na de uitvaart blijft de herinnering belangrijk.

Orriëns: “Niet zozeer het afscheid, maar het leven van de overledene staat bij een crematie of begrafenis centraal. De plechtigheid wordt daarmee de laatste jaren ook veel persoonlijker.”

“Mensen zien wat er allemaal mogelijk is en willen dat ook bij hun eigen uitvaart”, stelt Orriëns. Volgens Van de Koolwijk hoort deze trend ook bij de individualisering van de maatschappij; uitvaarten worden steeds persoonlijker en specifieker.

Ook door sociale media komen mensen steeds vaker op ideeën voor hun eigen uitvaart. Volgens Nora Nowee van Monuta delen mensen steeds meer van de uitvaart via sociale media. “De kring waarmee iets wordt gedeeld wordt hierdoor ook groter. Niet enkel meer in eigen directe (familie)kring, maar ook met vrienden, kennissen en lotegenoten.”

Op deze manier krijgen nieuwe mogelijkheden van een uitvaart ook weer aandacht. Zo kan er bijvoorbeeld al gekozen worden voor een rouwhond, die nabestaanden troost moet bieden. Ook kunnen mensen hun kist naar de begraafplaats laten trekken door een koe of een clown inhuren die troost aan nabestaanden biedt.

Bron: www.nu.nl